Konstrukcja nawierzchni kolejowej na modernizowanych liniach kolejowych (kod: SPZBK_NK)
Semestr: 1
Liczba punktów ECTS: 4
Cele przedmiotu: Celem przedmiotu jest nabycie przez słuchaczy wiedzy na temat konstrukcji drogi kolejowej oraz
wybranych nawierzchni kolejowych na modernizowanych liniach kolejowych.
Treści merytoryczne: Omówienie elementów składowych infrastruktury kolejowej, konstrukcji drogi kolejowej w torach
szlakowych i w rozjazdach. Omówienie podstaw oddziaływania pojazd-tor oraz metod oceny
potrzeb modernizacji nawierzchni kolejowej. Przedstawienie tendencji rozwojowych w konstrukcji
nawierzchni wraz z ich wpływem na środowisko.
Konstrukcja podtorza kolejowego na modernizowanych liniach kolejowych (kod: SPZBK_PK)
Semestr: 1
Liczba punktów ECTS: 4
Cele przedmiotu: Celem przedmiotu jest nabycie przez słuchaczy wiedzy na temat konstrukcji podtorza kolejowego.
Student powinien też posiąść umiejętność prowadzenia nadzoru technologii budowy i kontroli
jakości wykonywanych konstrukcji ziemnych dróg szynowych oraz urządzeń systemów
odwodnienia.
Treści merytoryczne: Omówienie elementów składowych podtorza kolejowego, budowli ziemnych i odwodnienia.
Przedstawienie metod oceny potrzeb wzmocnienia podtorza, wymagań materiałowych
technologicznych wzmacniania oraz tendencji rozwojowych w konstrukcji podtorza kolejowego.
Układ geometryczny torów na modernizowanych liniach kolejowych (kod: SPZBK_UGT)
Semestr: 1
Liczba punktów ECTS: 4
Cele przedmiotu: Celem przedmiotu jest nabycie przez słuchaczy wiedzy na temat układów geometrycznych torów:
zasady jego kształtowania oraz wielkości go charakteryzujące. Student powinien też posiąść
umiejętność analizy potrzeb modernizacji układu geometrycznego toru.
Treści merytoryczne: Wielkości charakteryzujące układ geometryczny toru i zasady jego kształtowania w torach
szlakowych i stacyjnych – przechyłka toru, rampa przechyłkowa i krzywa przejściowa, rozstaw
torów i skrajnia budowli, pochylenia podłużne niwelety.
Układy geometryczne rozjazdów kolejowych.
Metody analizy potrzeb modernizacji układu geometrycznego toru i wymagania techniczne w tej
dziedzinie.
Podstawy technologii robót modernizacyjnych infrastruktury torowej (kod: SPZBK_MIT)
Semestr: 1
Liczba punktów ECTS: 5
Cele przedmiotu: Celem przedmiotu jest nabycie przez słuchaczy wiedzy na temat technologii modernizacji
nawierzchni i podtorza kolejowego. Student powinien też posiąść umiejętność kontroli jakości
wykonywanych robót oraz koordynacji podejmowanych działań budowlanych.
Treści merytoryczne: Struktury organizacyjne PKP PLK związane z modernizacją dróg kolejowych – podział zadań i
kompetencji, organizacja służb.
Technologie robót modernizacji nawierzchni kolejowej - systematyka technologii robót
nawierzchniowych.
Technologie, maszyny oraz warunki techniczne odbioru robót modernizacji nawierzchni kolejowej:
roboty podsypkowe, regulacja położenia toru, łączenie szyn, szlifowanie szyn, montaż, demontaż i
transport przęseł torowych i rozjazdów.
Ocena zmian temperatury neutralnej oraz regulacja naprężeń w tokach szynowych toru
bezstykowego.
Technologie robót modernizacji podtorza kolejowego – rozbudowa i wzmacnianie budowli
ziemnych, budowa i modernizacja urządzeń odwadniających.
Modernizacja kolejowych obiektów inżynieryjnych (kod: SPZBK_KOI)
Semestr: 1
Liczba punktów ECTS: 6
Cele przedmiotu: Celem przedmiotu jest nabycie przez słuchaczy wiedzy na temat kolejowych obiektów
inżynieryjnych - zasady kształtowania, metody obliczeń oraz przyczyny degradacji obiektów i ich
utrzymanie. Student powinien też posiąść umiejętność analizy potrzeb napraw i wzmacniania
obiektów mostowych.
Treści merytoryczne: Terminologia stosowana w mostownictwie.
Materiały stosowane w mostownictwie.
Schematy statyczne i części składowe konstrukcji mostowych.
Metody budowy obiektów mostowych i kryteria ich wyboru.
Metody obliczeń i obciążenia obiektów inżynieryjnych.
Elementy wyposażenia obiektów inżynieryjnych.
Przyczyny degradacji obiektów inżynieryjnych, ich utrzymanie oraz ocena stanu technicznego.
Metody badań in situ stanu materiałów i konstrukcji obiektów inżynieryjnych.
Trwałość obiektów i jej prognozowanie.
Naprawy i wzmacnianie obiektów mostowych.
Kierunki rozwoju mostownictwa kolejowego.
Podstawy modernizacji infrastruktury trakcyjnej na liniach kolejowych (kod: SPZBK_IT)
Semestr: 1
Liczba punktów ECTS: 2
Cele przedmiotu: Celem przedmiotu jest nabycie przez słuchaczy wiedzy na temat infrastruktury trakcyjnej na liniach
kolejowych oraz ochrony przed prądami błądzącymi.
Treści merytoryczne: Wybrane zagadnienia techniki zasilania pojazdów kolejowych – podstawy kolejowej energetyki
trakcyjnej.
Podstacje trakcyjne, sieć zasilająca i powrotna (trasy kablowe).
Tendencje w rozwoju systemu kolejowej energetyki trakcyjnej.
Wymagania w zakresie ochrony przed prądami błądzącymi.
Podstawy modernizacji urządzeń sterowania ruchem pociągów (SRK) (kod: SPZBK_SRK)
Semestr: 1
Liczba punktów ECTS: 2
Cele przedmiotu: Celem przedmiotu jest nabycie przez słuchaczy wiedzy na temat techniki prowadzenia ruchu
kolejowego oraz systemów sterowania ruchem kolejowym.
Treści merytoryczne: Wybrane zagadnienia zasad organizacyjnych i techniki prowadzenia ruchu kolejowego. Systemy
sterowania ruchem kolejowym.
Blokada stacyjna i blokada liniowa (półsamoczynna i samoczynna), tendencje rozwoju w dziedzinie
srk. ECTS – Europejski System Sterowania Ruchem Kolejowym.
Interoperacyjność kolei w Unii Europejskiej (kod: SPZBK_IK)
Semestr: 1
Liczba punktów ECTS: 3
Cele przedmiotu: Celem przedmiotu jest nabycie przez słuchaczy wiedzy na temat procedur weryfikacji projektów
modernizacji podsystemów infrastruktury kolejowej oraz wymagań dotyczących interoperacyjności
kolei.
Treści merytoryczne: Podstawowe regulacje techniczno-prawne interoperacyjności kolei.
Procedury weryfikacji projektów modernizacji podsystemów infrastruktury kolejowej.
Przepisy prawne związane z projektowaniem infrastruktury kolejowej (kod: SPZBK_PBiRF)
Semestr: 2
Liczba punktów ECTS: 8
Cele przedmiotu: Celem przedmiotu jest zaznajomienie uczestników studium z ogółem zagadnień prawnych
związanych z budownictwem. Szczególny nacisk zostanie położony na zagadnienia związane z
budownictwem kolejowym.
Treści merytoryczne: Zakres ogólny:
- zakres obowiązywania ustawy Prawo budowlane, podstawowe pojęcia używane w procesie
budowlanym, znaczenie przepisów techniczno –budowlanych, ich zakres obowiązywania i
możliwości odstępstw,
- podstawowe obowiązki i prawa uczestników procesu budowlanego – inwestor, projektant,
inspektor nadzoru inwestorskiego i kierownik budowy,
- decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, pozwolenie na budowę, zgłoszenie
wykonywania robót, zawiadomienie o planowanym rozpoczęciu robót, pozwolenie na rozbiórkę
obiektu budowlanego,
- projekt budowlany – skład zakres i forma, zatwierdzanie projektu w pozwoleniu na budowę i
konsekwencje istotnych odstępstw od projektu,
- pozwolenie na użytkowanie obiektu budowlanego i zawiadomienie o zakończeniu budowy,
- wybrane regulacje związane z zagospodarowaniem przestrzennym i materiałami budowlanymi.
Warunki Kontraktowe FIDIC:
- warunki Kontraktowe dla Budowy: dla robót inżynieryjno-budowlanych projektowanych przez
zamawiającego;
Zakres FIDIC:
- warunki Kontraktowe dla Urządzeń oraz Projektowania i Budowy: dla urządzeń elektrycznych i
mechanicznych oraz robót inżynieryjnych i budowlanych projektowanych przez wykonawcę;
- założenia światowe Ogólnych Warunków FIDIC:
Strony kontraktu;
Rola Inżyniera;
Rozstrzyganiesporów;
- umowy na roboty budowlane w kontekście Ustawy Prawo zamówień publicznych (części umowy):
Instrukcja dla Wykonawców;
Szczególne Warunki Kontraktu;
Specyfikacje Techniczne Wykonania I Odbioru Robót Budowlanych / Program
Funkcjonalno – Użytkowy;
Przedmiar robót / Rozbicie ceny ofertowej;
Zagadnienia wynikające z realizacji przy obecnym uwarunkowaniu prawnym:
Kodeks cywilny i prawo zamówień publicznych;
Roboty podstawowe/dodatkowe/zamienne/uzupełniające;
Roszczenia czy Zmiany;
Spory, rola Inżyniera, Arbitraż, Sąd powszechny.
Przetargi (kod: SPZBK_P)
Semestr: 2
Liczba punktów ECTS: 6
Cele przedmiotu: Celem przedmiotu jest zaznajomienie uczestników studium z ogółem zagadnień związanych
prowadzeniem przetargów na usługi budowlane. Szczególny nacisk zostanie położony na
zagadnienia związane z budownictwem kolejowym.
Treści merytoryczne: Uwarunkowania wewnętrzne przedsiębiorstwa, wpływające na kształt ofert.
Pasywne przygotowywanie ofert: proste reagowanie na zapotrzebowanie, rodzaje inwestorów i
rodzaje popytu na usługi budowlane, elektroniczne nośniki informacji, warunki i terminy
przygotowywania ofert.
Określanie własnej pozycji na rynku inwestycyjno – budowlanym;
Aktywne przygotowanie do składania ofert, w oparciu o szerokie badania i studia marketingowe
oraz strategię zarządzania marketingowego.
Czynniki wpływające na cenę i kształtowanie ceny.
Zakres wykorzystania wskaźników źródeł informacji i cen obiektów porównywalnych.
Przedstawianie ofert na roboty budowlane.
Wykorzystanie własnych doświadczeń z przypadków, kiedy nie został zawarty kontrakt.
Wybrane zagadnienia przetargowe.
Zarządzanie potencjałem ludzkim w budownictwie (kod: SPZBK_ZPL)
Semestr: 2
Liczba punktów ECTS: 3
Cele przedmiotu: Celem przedmiotu jest zaznajomienie uczestników studium z ogółem zagadnień związanych
zarządzaniem potencjałem ludzkim w przedsiębiorstwie budowlanym.
Treści merytoryczne: Istota procesu zarządzania zespołami ludzkimi, rodzaje i zakres umiejętności, rola i efektywnoś
kadr kierowniczych, kariery menedżerskie;
Style i metody zarządzania ludźmi w jednostkach organizacyjnych, cele zarządzania, rozwiązywanie
konfliktów, motywowanie, techniki patologiczne;
Proces podejmowania decyzji;
Polityka personalna, modele, strategie;
Organizacja gospodarki rynkowej w firmie;
Nabór kadr: planowanie, kryteria doboru kadr, wdrażanie do pracy;
Gospodarka kadrowa: oceny, systemy motywacji płacowe i bezpłacowe;
Rozwój i szkolenie kadry;
Polityka socjalna, ubezpieczenia, odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy.
Zarządzanie czasem pracy, (normy, systemy, rozkłady czasu pracy, rozliczanie czasu pracy).
Ryzyka kontraktowe w budownictwie (kod: SPZBK_NZKiZR)
Semestr: 2
Liczba punktów ECTS: 5
Cele przedmiotu: Celem przedmiotu jest zaznajomienie uczestników studium z ogółem zagadnień związanych
zarządzaniem ryzykiem i kontraktowymi w budownictwie.
Treści merytoryczne: Negocjacje kontraktowe:
- Przyczyny wzrastających wymagań kwalifikacyjnych kadr przygotowujących kontrakty: stan
wiarygodności partnerów, brak doświadczenia, zatory płatnicze, zróżnicowane regulacje prawne w
skali państw UE.
- Kontrakty na realizację przedsięwzięć inwestycyjno – budowlanych.
- Procedury udzielania zamówień w świetle zaleceń i obowiązujących wymagań prawnych.
- Zawarcie kontraktu.
- Specyfika kontraktów zawieranych z dużą ilością podmiotów (tj. zamawiający, GW, zarządzający
inwestycją, zarządzający kosztami, zarządzający sprzedażą lub komercjalizacją, projektant).
Ryzyko projektów inwestycyjnych:
- Planowanie podejścia do zagadnienia ryzyka;
- Identyfikacja czynników ryzyka;
- Jakościowa analiza ryzyka;
- Ilościowa analiza ryzyka;
- Planowanie reakcji na ryzyko;
- Monitoring i kontrola.
Kosztorysowanie i harmonogramowanie w budownictwie (kod: SPZBK_KiH)
Semestr: 2
Liczba punktów ECTS: 5
Cele przedmiotu: Celem przedmiotu jest zaznajomienie uczestników studium z ogółem zagadnień związanych
kosztorysowaniem i harmonogramowaniem w budownictwie. Szczególny nacisk zostanie położony
na zagadnienia związane z budownictwem kolejowym
Treści merytoryczne: Kosztorysowanie:
- Cel zarządzania finansami w realizacji celów przedsiębiorstwa;
- Wartość pieniądza w czasie, metoda kapitalizacji i dyskonta;
- Ekonomiczne kategorie kosztów: wartości stałe i zmienne, zysk ekonomiczny i księgowy,
bilansowanie majątku i kapitału;
- Dokumentacja finansowa: bilans, rachunek wyników, rachunek wpływów gotówkowych;
- Kontrola kosztów przedsięwzięć budowlanych oraz w przedsiębiorstwie, budżetowanie;
- Pozyskiwanie kapitału: emisja dóbr, obligacje, kredyty, pożyczki, sprzedaż majątku trwałego;
kupno, wynajem, leasing finansowy i operacyjny, krótkoterminowe metody finansowania;
- Ocena opłacalności planowanych przedsięwzięć, ryzyko w działalności firmy, ryzyko inwestycji
kapitałowych, ryzyko w działalności międzynarodowej: polityczne i społeczno - kulturowe, zmiany
kursu walut.
Harmonogramowanie:
- Cele, istota i zakres projektowania organizacji procesów realizacyjnych, w zależności od rodzaju
obiektów budowlanych.
- Zakres i forma dokumentacji organizacyjnej procesu budowlanego, w zależności od fazy procesu
inwestycyjnego oraz organizacji jego uczestników.
- Charakterystyka ogólna metod matematycznych w projektowaniu organizacji realizacji budowy:
statyczne i dynamiczne, analityczne i numeryczne, deterministyczne i probabilistyczne, metody
sieciowe i symulacyjne.
- Zasady projektowania przebiegu robót budowlanych, kryteria wyboru metod projektowania i
optymalizacji harmonogramów budowy, ze szczególnym uwzględnieniem metod sieciowego
planowania i systemów eksperckich.
- Składniki dokumentacji organizacyjnej: harmonogramy lub esogramy zasobów produkcji – siły
roboczej, maszyn i sprzętu, półfabrykatów i prefabrykatów materiałów, mediów itd.
- Informatyczne metody zapisu planów operatywnych budowy.
Bezpieczeństwo pracy w budownictwie (kod: SPZBK_BPB)
Semestr: 2
Liczba punktów ECTS: 3
Cele przedmiotu: Celem przedmiotu jest zaznajomienie uczestników studium z ogółem zagadnień związanych
bezpieczeństwem i higieną pracy w budownictwie.
Treści merytoryczne: Prawna i instytucjonalna ocena pracy.
Technologiczno – ergonomiczne zasady zapewnienia BHP na budowach.
Prawa i obowiązki w dziedzinie BHP uczestników procesu budowlanego oraz osób pełniących
samodzielne funkcje techniczne na budowie.
Plany bezpieczeństwa i ochrony zdrowia.
Uprawnienia Urzędu Dozoru technicznego w dziedzinie BHP.
Ocena ryzyka zawodowego (w tym badanie, szacowanie i wartościowanie ryzyka zawodowego –
jako element zajęć praktycznych).
Copywrite © 2014 - 2021 - Wydział Inżynierii Lądowej, Politechnika Warszawska.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Ta strona używa cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Polityka prywatności.